T'has fixat mai en el despertar de l'herba? Quan el sol comença a brillar, de bon matí, cada tija d'herba, com si de les agulles d'un rellotge es tractes, comença a aixecar-se cap al cel. Seu enmig de l'herba humida de rosada, mira-la detingudament fins que desperti. De cop i volta el teu cor farà un salt, hauràs format part del tot, te n’adonaràs de tot el que ens passa desapercebut cada dia, cada instant. Ens deixem endur pel ritme accelerat de vida, per la cabòries del dia a dia i ens oblidem de nosaltres mateixos i del que realment és important, del que ens pot aportar felicitat vertadera i no efímera. Viure la vida amb serenitat i de manera positiva és un plaer que podem anar cultivant mica en mica, pas a pas, aprofitant cadascuna de les engrunes de felicitat que ens anem trobant pel camí. Només fa falta que anem obrint tots els sentits, ens informem, motivem, perdem la por al canvi, ens autoobservem, qüestionem els valors pels quals ens regim i que estem transmetent a les noves generacions i, sobretot, trobem espais on, de tant en tant, ens podem aturar i deixar que les engrunes de serenitat vagin formant cada vegada més, part de la nostra vida. Aquí en teniu un. Benvinguts i benvingudes al bloc!

dimecres, 28 de setembre del 2011

Miniactivitat 1.1: Avaluació inicial - Assignatura de NTICEDU - Psicopedagogia.


PAC1. Miniactivitat 1.1: Avaluació inicial.

Avaluació de coneixements previs i coneixement del grup-aula. Què sé jo de la TE i les TIC abans de començar a treballar? Com puc representar i sintetitzar el meu coneixement inicial en forma de mapa de conceptes?





  

0.    Índex

 
1.     Introducció. 2
2.     Qüestions de desenvolupament breu. 2
3.     Mapa de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació... 4
4.     Conclusions. 6
5.     Bibliografia. 6



 
1.     Introducció

Aquesta és la primera miniactivitat de la PAC 1 la qual m’ajudarà a reflexionar sobre els coneixements previs que tinc sobre aquesta assignatura, veure una pinzellada dels temes que es tractaran al llarg del material, començar a treballar amb els mapes conceptuals i despertar-me la curiositat de si les respostes que aquí donaré s’acosten o no al que mica en mica aniré aprenent al llarg del semestre.

Tot això ho faré seguint les indicacions del consultor: “Donada la finalitat d’aquesta activitat és imprescindible contestar sense consultar cap font documental i sense por a equivocar-se (de fet no hi ha respostes correctes i incorrectes)”.

Així doncs, comencem!


2.      Qüestions de desenvolupament breu


  1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

En un primer si que podem pensar que el determina i garanteix, però si no es progressa en altres camps pot arribar a ser un factor que a provoqui grans abismes entre les diferents classes socials i a que no s’utilitzin adequada ni èticament.  Paral·lelament i també de manera entrellaçada s’ha de treballar en el camp de l’educació per formar una societat crítica, amb criteri, amb uns valors ferms i nobles... 

  1. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

No ja que per molt que un avenç estigui fonamentat científicament sempre es produeix dins d’un context socio-històric determinat i per tant està influït per una ideologia concreta que en un altre context pot arribar fins i tot a ser contraproduent.


  1. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

No hi acabo d’estar d’acord. L’ús de les TIC pot resultar de gran utilitat si a partir d’elles podem aconseguir que l’alumne construeixi un aprenentatge, però no s’han d’utilitzar perquè si. Prèviament a qualsevol pràctica hi ha d’haver una reflexió per tal de valorar o no la seva idoneïtat. Hi ha molts mètodes i estratègies que es poden utilitzar perquè l’alumne obtingui un aprenentatge significatiu. Es tracte de posar les cartes a sobre la taula i treballar per aconseguir-ho. Si les TIC ens hi poden ajudar, benvingudes.


  1. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?


Els ràpids avenços científics i tecnològics en serien un dels exemples, avenços que han precipitat a les societats modernes a accelerar el seu ritme, a viure en un canvi constant, a perdre els valors bàsics. El fer ha imperat sobre el ser i l’estar.

  1. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa


La tecnologia educativa podria ser l’aplicació de les TIC a l’educació partint d’una fonamentació teòrico-pràctica científica.  L’objecte d’estudi podria ser la influència de les TIC en l’aprenentatge de l’alumnat.


  1. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement

Transmissió de coneixement: una classe magistral.
Construcció de coneixement: l’aprenentatge per projectes.


  1. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
 Estic totalment d’acord amb aquesta afirmació ja que en tot moment estem immersos en un context determinat, que, alhora està format per diferents subcontextos (social, polític, escolar, familiar...). Aquests ens influeixen de tal manera que sempre, tot i que moltes vegades de manera inconscient, formen part dels esquemes mentals que utilitzem per explicar i donar sentit a qualsevol idea.


  1. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

Sí, des del començament que vaig explorar aquestes opcions i n’estic fent servir algunes d’elles.



  1. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __4___
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: __10__
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : __10____
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __0__
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: ___10
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __8_
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___6___
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: __7__
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___0____
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___6_



3.      Mapa de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació

 







  1. Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?

Els esquemes sempre són canviants, constantment estem introduint nous aprenentatges que els modifiquen. Si no fos així no hi hauria evolució. Per tant, defensaria la meva postura fins que nous contextos, nou aprenentatges, noves experiències vitals o noves argumentacions fessin variar les opinions que he reflectit en aquest document. La meva actitud sempre és oberta i puc canviar el meu punt de vista sempre que em resulti convincent la postura de l’altra part.


4.      Conclusions

Quines primeres impressions reps en realitzar aquesta primera activitat?

Les impressions són impressionants. Hi ha motivació, curiositat, ganes d’aprendre i si convé de desaprendre i molta feina a fer.

Aquesta és una assignatura de la nostra era sobre la que cal treballar i reflexionar per poder fer un ús adequats de les TIC i dels avenços que constantment s’estan introduint, a vegades, tot s’ha de dir, sense una finalitat  de resultats massa clara.




  •   No s’ha consultat cap material.

6 comentaris:

Laura ha dit...

Bon dia!!

si heu de fer comentaris del mapa conceptual, la pregunta 9 o les conclusions feu-los al missatge concret que he penjat de cada un. Així serà més fàcil seguir el fil. Per trobar-los més fàcilment podeu clicar l'enllaç del subtítol i després clicqueu sobre "LABEL", s eus ordenarà per categories.

Gràcies i fins aviat

Susana Pérez ha dit...

Hola Laura! a la qüestió TC2 has puntuat amb un 0 i m'ha cridat una mica l'atenció perquè nosaltres, per exemple, com a alumnes de la UOC estem participant en un procés d'E-A i si no fos per les tecnologies, no ho podríem fer. Igualment, crec que les TIC s'han de tenir en compte dins aquest procés perquè influeixen, més o menys, en els nostres alumnes (la televisió, internet, etc) així doncs també influeixen en els seus coneixements, per això se les ha de tenir present. Òbviament no són necessàries com a recurs material, però sí com a eina present en la vida dels alumnes. No creus?

Laura ha dit...

Bon dia Susana,

enganxo aquí el teu comentari perquè podem seguir millor el fil:

"Hola Laura! a la qüestió TC2 has puntuat amb un 0 i m'ha cridat una mica l'atenció perquè nosaltres, per exemple, com a alumnes de la UOC estem participant en un procés d'E-A i si no fos per les tecnologies, no ho podríem fer. Igualment, crec que les TIC s'han de tenir en compte dins aquest procés perquè influeixen, més o menys, en els nostres alumnes (la televisió, internet, etc) així doncs també influeixen en els seus coneixements, per això se les ha de tenir present. Òbviament no són necessàries com a recurs material, però sí com a eina present en la vida dels alumnes. No creus?"

EStic d'acord amb tot els que dius, si les tenim i les utilitzem de manera reflexiva i quan toca poden ser de gran ajut, però també crec que hi ha mil i una maneres de transmetre els continguts i que acabin ajudant a construir un aprenentatge significatiu pels alumnes. Mira, per exemple, el munt de sabers de la natura (plantes remeieres, animalons varis, manres de moure's pel bisc...) que tenen moltes persones grans i dels que nosaltres en som totalment desconeixedors.

com ho veus?

Marien ha dit...

Respecte al 0 que has posat a l'ítem "les TIC són necessaries per transmetre els continguts als alumnes", estic d'acord en què els coneixements es poden transmetre de mil maneres diferents com dius tu però estaràs d'acord amb mi que les situacions d'ensenyament-aprenentatge es donen un context. I també estaràs d'acord amb mi que el context d'aquestes situacions és adient que sigui el més proper a situacions quotidianes, reals.
Tenint present que la societat actual està governada per les TIC, considero necessari l'ús d'aquestes per transmetre coneixements tot i que no ho considero imprescindible,sinó necessari per tal de poder fer alumnes competents en aquest àmbit i capaços d'aplicar, de traspassar els coneixements a altres situcions quotidianes.
Què en penses?

Laura ha dit...

sí, considero que les TIc són necessàries, oi tant que si, i si aquest recurs els sabem utilitzar ens pot ser molt útil per agilitar els aprenentatges i fomentar l'autonomia dels alumnes, però no crec que siguin necessàries per transmetre tots els continguts, ans el contrari. Mai les hem d'utilitzar perquè si.

alba ha dit...

Hola Laura!
Estic completament d'acord amb el que comenten la Marien i la Susana. Tal i que penso que si que en ocasions no es necessari les NT per transmetre continguts, a la vegada penso que tal i com ens trobem en aquesta societat, crec que és important la seva utilització per tal d'un millor desenvolupament dels nens en la societat actual. Però sense deixar de banda l'altre aspecte, com tu comentaves referent el munt de sabers de la natura (a peu d'exemple), no podem compaginar les dues, segurament tant una com l'altra seran una font de transmissió de coneixements que motivaran a la vegada l'adquisició d'aprenentatges .

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Laura Teixidor Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons